Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

VAŠA REALITNÁ KANCELÁRIA

Dôvera, spoľahlivosť, empatia

Róberta Mecková - DIGITALIZÁCIA REALITNÉHO TRHU

BLOG

Pridané: 3.2.2023


1. Potrebuje oblasť realít, respektíve realitný trh digitalizáciu? Ak áno, v čom mu môže pomôcť? Ktoré služby dokáže nahradiť, respektíve zefektívniť? 

Tak ako všetky oblasti, aj oblasť realít postupne digitalizáciou prechádza a samozrejme ju potrebuje. Nedávno sme si nevedeli predstaviť nahradiť reálnu obhliadku virtuálnou a dnes je to pre nás bežná vec. V oblasti predaja developerských projektov, kde tzv. “predaj z papiera” tvorí väčšinu celkových predajov, nám práve digitalizácia prácu naozaj zefektívňuje.
Je tomu tak samozrejme aj v iných oblastiach realít, či už je to online oceňovanie nehnuteľností, samotný podpis zmlúv, elektronické podávanie vkladov na katastrálne úrady a ďalšie úkony. Čo je však najdôležitejšie, digitálny svet nám pomáha v marketingu. 

2. V akom stave je digitalizácia v súkromnom sektore realít? Aké aplikácie, resp. softvéry v súčasnosti realitné kancelárie, resp. ich klienti používajú?

Musím povedať, že každým rokom sa posúvame smerom napred. Na našom trhu je niekoľko kvalitných realitných softvérov, ktoré prácu realitným maklérom do výraznej miery zjednodušujú. Obdobie pandémie covidu ich využívanie len podporilo. 

Digitalizáciu by som však rozdelila na dve samostatné oblasti. Internú, kde realitná kancelária digitalizuje svoje interné procesy a činnosti smerom von. Veľmi nám pomáha prepojenie realitného softvéru s najväčšími inzertnými portálmi. Netreba teda jeden inzerát nahodiť niekoľko krát, ale stačí raz. Softvér ho prenesie ďalej všade tam, kde je to potrebné. Druhou oblasťou je pre mňa digitalizácia vzťahu s klientom. Nikto pred piatimi rokmi nečakal, že budeme predávať na základe marketingu na sociálnych sieťach. Dnes sa veľké percento našej ponuky predá už prostredníctvom nich, kde promujeme už pripravované ponuky. Tvrdo pracujeme na marketingu, najmä tom digitálnom, lebo vieme, že to je cesta. A z tej druhej oblasti, nazvime to externej, pri práci s klientom je to napríklad virtuálna obhliadka. Ale ten, kto môže, si nehnuteľnosť príde obzrieť. Niektoré veci do digitálneho priestoru preniesť neviete. Tou je napríklad prvý dojem, pocit z okolia bytu či domu, svetlosť alebo naopak stiesnenosť bytu alebo lokalita, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Zatiaľ sa aj podpisy zmlúv realizujú takmer výlučne pred notárom alebo advokátom, ktorý zmluvu autorizuje. Máloktorá fyzická osoba podpisuje zmluvy len cez občiansky preukaz.

3. Aké sú ich výhody resp. nevýhody? Čo v tejto oblasti ešte chýba, prípadne čo by ste ešte uvítali? 

V internej digitalizácii je výhodou najmä systematická administratíva. Nástroje, ktoré moderné realitné kancelárie využívajú vedia nielen šetriť čas, ale aj ľudské zdroje. Nevýhodou je to, že musíte vedieť, čo robíte. Musíte mať konzultantov, ktorí vám poradia, ako dáta zabezpečiť, kde a ako ich uložiť, ktoré cloudové riešenie je pre vás vhodné a či ho vôbec potrebujete. V tej externej digitalizácii je to zložitejšie. Osobný kontakt je pri kúpe bytu, čo je pre väčšinu ľudí raz za život, veľmi dôležitý. Klienta nikdy netlačíme do ničoho, čo nechce, to platí aj tu. Ak však je klient v Austrálii a má záujem o dom na Slovensku, nie je inej cesty ako virtuálna prehliadka s jeho osobným maklérom. 

4. Na čo by si užívatelia v tejto oblasti mali dať pozor?

Tak ako pri každej kúpe, na to, čo podpisujú a za čo platia. To je stále najdôležitejšie. 

5. Ako je na tom štátna správa? Platí, že aj v tejto oblasti zaostáva? 

Určite by nám pomohol pružnejší štátny aparát, ale to asi v každom segmente, nielen realitnom. Je pravdou, že v mnohých krajinách sú v tejto oblasti omnoho ďalej ako my. Každopádne sa tešíme minimálne tomu, že naše úrady už na celkom vysokej úrovni komunikujú elektronickým spôsobom. V realitnej oblasti bol prelomový práve moment zavedenia elektronických vkladov a úhrad poplatkov, ktoré s nimi súvisia. Aktuálne prešiel výraznou zmenou aj katastrálny portál, ktorý teraz síce pôsobí modernejšie, avšak v niektorých veciach nám dokonca sťažil prácu. Doteraz bolo napríklad možné vyhľadať si na portály údaj o rozlohe nehnuteľnosti v m2, čo už bohužiaľ jeho vynovená verzia neumožňuje.

Štát má páky tlačiť podnikateľov a raz aj fyzické osoby do nástrojov, ktoré budú musieť používať. My to smerom ku klientom nerobíme ani nechceme. Spôsob práce sa vždy prispôsobí tomu, aby sa klient cítil bezpečne a komfortne. 

6. Možno povedať, že zavádzaním digitalizácie, budú ceny služieb v realitnom obore klesať? O akej úspore možno aspoň orientačne hovoriť?

Nemyslím si to. Presúvate časť práce do digitálnej podoby, ale aj tá si vyžaduje či už prvotnú alebo pravidelnú investíciu. Či už časovú alebo finančnú. Digitalizácia je z môjho pohľadu prirodzený posun v celej spoločnosti, naša pracovná oblasť sa tomu len prispôsobuje. Mladým a šikovným to problém robiť nebude. Uvidíme, aký vplyv to bude mať na náklady a príjmy neskôr.

7. Dotkne sa to aj cien nehnuteľností?

Nepredpokladám to. Je veľa iných, oveľa dôležitejších faktorov, ktoré na ceny vplývajú. Digitalizácia nám síce prácu uľahčí, no na cene predaja tej ktorej nehnuteľnosti sa to neodrazí.